98 % Čechů má rodiče či prarodiče v seniorském věku 60+, se kterými jsou nejčastěji v kontaktu několikrát týdně (38 %) a to nejvíce přes mobilní telefon (80,3 %). Senioři vlastní převážně jednoduché mobilní telefony (64,4 %), ale třetina má smartphone. S telefony ale mají často potíže – nejčastěji s ovládáním (34,4 %), tlačítky (26,3) nebo na displej špatně vidí (19 %). Vyplývá to z průzkumu Rondo Data pro společnost Doro.
„Co se týče osobního kontaktu Čechů se svými rodiči a prarodiči, pak z aktuálního průzkumu Rondo data vyšlo že nejčastěji se vídají přibližně každých 14 dní (18,8 %). Jednou až dvakrát týdně své starší blízké navštěvuje 18 % a denně 10 % respondentů,“ informuje Tomáš Kučera, jednatel Rondo Data.
Osobní kontakt v dnešní uspěchané době nahrazuje telefon, přes který spolu vzájemně komunikují několikrát týdně (37,6 %), více než pětina dotázaných pak i několikrát denně. Pevná linka, v porovnání se situací ještě před několika lety, i z domácností seniorů pomalu mizí. Děti a vnoučata si se svými rodiči či prarodiči volají nejčastěji přes mobilní telefon (80,3 %). V menší míře (8,5 %) využívají pro vzájemný kontakt mobilní aplikace typu Messenger, Whatsapp nebo Viber.
Většina seniorů (97,6 %) má mobilní telefon, ať už si ho koupili sami, nebo jim ho obstarali jejich potomci. Ti ho svým rodičům a prarodičům často přenechají po tom, co si sami pořídí nový. Senioři převážně vlastní jednoduchý tlačítkový mobilní telefon (64,4 %). 33,2 % jich má smartphone.
Průzkum ukázal, že nejčastěji mají senioři problém s ovládáním telefonu (32,4 %), s psaním a s tlačítky (26,3 %). Právě na tlačítka nebo displej špatně vidí (19 %). Své děti a vnoučata žádají o pomoc spojenou s mobilním telefonem alespoň jednou měsíčně v 36 %. „Potřeby seniorů jsou specifické, a to platí i o mobilních telefonech. Nejlépe se jim pracuje s jednoduchými telefony a smartphony přizpůsobenými jim na míru,“ říká Dominika Uhrová zastupující značku telefonů Doro.
Průzkum na vzorku 1800 respondentů ve věku 14-64 let realizovala společnost Rondo Data, která se zaměřuje na průzkumy veřejného mínění a výzkumy trhu.