Bolest zad není nic příjemného. Spíš naopak, pořádně zabrat dá i dospělému člověku, co potom musí udělat s malými dětmi. Ani jim se totiž bohužel tato civilizační choroba nevyhýbá. Jak je můžete ochránit? Začít můžete třeba u jejich školního batohu, který dennodenně nosí na svých bedrech.
Co nejlehčí
Hmotnost tašky do školy by se měla pohybovat okolo 10% hmotnosti školáka, ovšem tento ideální stav nastává málokdy. Překročit by ale za žádnou cenu neměla hranici 15%. Nejtěžší věci umístěte co nejblíže k zádům, ty nejlehčí pak co nejdál od nich. Kromě hmotnosti hrají důležitou úlohu také další parametry, jako velikost nebo rozměry. Vrchní část by neměla přesahovat linii ramen, spodní zase linii boků. Sledovat se vyplatí také hloubku školní tašky. Je-li totiž příliš hluboká, táhne dítko dozadu. To pak ve snaze vyrovnat váhu nadměrně namáhá krční páteř.
Rovnoměrné rozložení
Batoh do školy musí na zádech perfektně sedět, jedině tak totiž může celou zátěž rovnoměrně rozložit po těle. To poznáte podle toho, že prostor mezi ním a zády dítěte je co nejmenší, taška se nachází přesně v ose zad a nijak se neodklápí. Podstatnou úlohu sehrává anatomické řešení zádového systému batohu, ale také bederní a hlavně široké ramenní popruhy. Ty úzké totiž zvyšují svalové napětí a výsledkem je pak vadné držení těla. Dohlédněte na to, aby dítko nosilo batoh poctivě na obou ramenou. Někdy ho totiž ratolesti ve spěchu přehodí jen přes jedno rameno a na problém je tak rázem zaděláno.
Jeden batoh nestačí
Rodiče ve snaze ušetřit pořizují svým ratolestem větší školní batohy, které jim vydrží delší dobu. Často si totiž myslí, že do nich děti dorostou. Avšak není tomu tak. Respektive, ano, dorostou, ale odnese to jejich zdraví a naruší se vývoj jejich pohybového aparátu. Tělo se totiž v tomto věku hodně mění. Příliš velký batoh tak nutí děti všelijak se ohýbat, předklánět a kulatit záda, jak se s ním snaží popasovat. Hlavně na prvním stupni se tak budete muset připravit na častější výdaje, ale mějte na paměti, že investujete do zdraví vašich děti.