Pandemie ovlivnila lidské životy v mnoha směrech. Podepsala se také na spotřebitelském chování při nákupu potravin, což je dobře viditelné konkrétně třeba u pečiva. Menší a střední pekárny vyměnili zákazníci za větší jednorázové nákupy nebo on-line rozvozy, u nichž zůstali i po skončení pandemie. S tzv. lockdownem přišla mimo jiné také vlna domácího pečení, i přesto se však pečivo s kvasem prodává dobře i nadále.
Většinu pečiva najdete v obchodních řetězcích Podle Veroniky Wimmerové, jednatelky společnosti Zeelandia, dodavatele surovin a přípravků pro pekaře a cukráře, se pandemický trend promítnul do rychlého růstu segmentu obchodních řetězců. Je to i tím, že se snaží nabízet nové druhy pečiva v řemeslné kvalitě. Přes obchodní řetězce a nezávislé obchody se dnes prodává drtivá většina pekařské produkce – až osmdesát procent.
Promítání zdravého životního stylu
I přesto, že pečivo stále tvoří nezpochybnitelný základ našeho jídelníčku, jeho celková spotřeba v Česku pozvolně, ale dlouhodobě, klesá. V současnosti spotřebujeme přibližně 84 kilogramů pečiva ročně na hlavu. Stojí za tím zdravější životní styl. „Jestli je znát nějaký trend u našich pekařů, tak se méně solí těsto. Roli hraje právě tendence ke zdravějšímu stravování,“ říká Petr Křivka, předseda představenstva pekařského cukrářského svazu. Na trend reagují i dodavatelé surovin: „Zařadili jsme do nabídky nutričně hodnotnější suroviny pro výrobky, které navíc často nesou označení Bio,“ doplňuje Wimmerová.
Domácí chleba volí spousty lidí, přesto se prodeji daří Nejvíce se daří prodeji měkčených zrn, kterým se říká také zápary, a používají se pro obohacení těsta. Těch se ročně vyrobí několik tisíc tun. Oblíbené jsou také ovocné náplně a kvasy. Pandemie sice naučila lidi péct doma, prodeji kvasového pečiva to ale neuškodilo. „Přestože část lidí si ráda kváskuje a peče doma, tak pečivo s kvasem se pořád prodává velmi dobře. Poslední rok a půl se také velmi dobře daří žitnému chlebu i pečivu ve všech možných variantách,“ potvrzuje Wimmerová.